Konkrtétní znění zákonů
Konkrtétní znění zákonů
Rozborem popisu stavebního dozoru a jejich povinností je poněkud složitější. Každopádně se o stručný popis pokusím. Zabývat se budu prioritně povinností zadavatele z veřejných prostředků při zadávání veřejných zakázek pro silniční stavby.
Povinnosti stavebníka (zadavatele) stavby určuje především stavební zákon č. 183/2006 Sb.
Mezi zásadní povinnosti stavebníka před realizací patří především:
Při realizaci, mimo jiné:
Další důležitou povinností zadavatele (stavebníka) je zajištění stavebního dozoru stavby před zahájením stavebního záměru.
Pokud se stavba financuje z veřejného rozpočtu je zadavatel povinen určit stavební dozor autorizované osobě a autorský dozor. V případě výstavby komunikací se jedná buď o autorizované inženýry nebo techniky v oblasti dopravních staveb. Zákon nevylučuje, aby technický a autorský dozor vykonávala stejná osoba.
TDS nesmí vykonávat osoba, která je v zaměstnaneckém vztahu se zhotovitelem stavby.
Část povinností za stavebníka zajišťuje zhotovitel a technický dozor, dle povinností plynoucí ze smluvního vztahu.
Povinnosti a odpovědnost technického dozoru stavby
Zásadní povinnosti plynou ze stavebního zákona č. 183/2006. Další činnosti nejsou stanoveny v právních požadavcích. Plynou ze smlouvy o dílo mezi zadavatelem a technickým dozorem stavebníka. Výpis hlavních požadavků technického dozora stavby:
Ze stavebního zákona plynoucí (§ 153):
Další obecné povinnosti:
Podmínky činnosti TDS na dané stavbě po jejím předání a převzetí musí být předem stanoveny ve smluvním vztahu mezi stavebníkem a TDS.
Kdy musí být určen koordinátor BOZP na staveništi?
Požadavek na určení koordinátora bezpečnosti práce na staveništi je povinnost zadavatele (stavebník, investor) stavby. [zákon č.309/2006]
Koordinátor nemusí být stanoven pokud:
Povinnost ohlásit stavbu na oblastním inspektorátu práce (8 dní před předáním staveniště) je zadavatel povinen v případě:
Povinnosti koordinátora BOZP
Stanovení koordinátora BOZP na staveništi má zadavatel povinnost již při přípravě stavebního záměru a dále při samotné realizaci. Proto se práce koordinátora rozdělují na fáze: [Zákon č.309/2006 Sb. a nařízení vlády č. 591/2005]
Příprava stavby
Realizace stavby
Plán BOZP
Co to vlastně je?
Plán BOZP by se nechal charakterizovat jako kuchařka pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na konkrétní stavbě. Jedná se o dokument, který funguje jako koordinační a řídící nástroj pro společnou práci na staveništi. V kostce by měl plán BOZP obsahovat povinnosti zhotovitele k zajištění bezpečnosti a právních předpisů vztahující se ke stavbě.
Kdy se zpracovává:
Plán zpracovává koordinátor BOZP - osoba s osvědčením o získání odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
Kdo zadává?
Určení nutnosti zpracování plánu BOZP je povinností zadavatele již při přípravě projektu, tak aby byl plán součástí výběrového řízení a budoucí zhotovitel si mohl do výsledné ceny započítat nutné prostředky pro zajištění bezpečnosti práce při realizaci stavebního díla.
Na povinnost zpracování plánu BOZP by měl upozornit PROJEKTANT stavebního záměru, respektive by to mělo být součástí projektové dokumentace dle vyhlášky č. 499/2006 při zpracování prováděcí dokumentace a dále v případě komunikací dle vyhlášky č. 146/2008.
Kdo zpracovává?
Plán zpracovává koordinátor BOZP - osoba s osvědčením o získání odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
Kdo zadává?
Určení nutnosti zpracování plánu BOZP je povinností zadavatele již při přípravě projektu, tak aby byl plán součástí výběrového řízení a budoucí zhotovitel si mohl do výsledné ceny započítat nutné prostředky pro zajištění bezpečnosti práce při realizaci stavebního díla.
Na povinnost zpracování plánu BOZP by měl upozornit PROJEKTANT stavebního záměru, respektive by to mělo být součástí projektové dokumentace dle vyhlášky č. 499/2006 při zpracování prováděcí dokumentace a dále v případě komunikací dle vyhlášky č. 146/2008.